پاسخ هنرمند غربی به دغدغه های دانشجویان ایرانی
نشست نقد کتاب دانشگاه سوره با بررسی کتاب «مقدمه ای بر مطالعات اجرا» و با حضور و سخنرانی مجازی نویسنده این اثر ریچارد شکنر برگزار شد.
به گزارش مجله gcorg به نقل از روابط عمومی سوره ، سومین جلسه از چهارمین دوره دوشنبه های نقد کتاب سوره با نقد کتاب «مقدمه ای بر مطالعات اجرا » نوشته ریچارد شکنر نظریه پرداز حوزه اجرا در تیاتر همراه با جلسه نقد و بررسی این کتاب با حضور و سخنرانی مجازی شکنر دوشنبه 24 اردیبهشت در سالن کنفرانس دانشگاه سوره برگزار شد.
ریچارد شکنر در ابتدای این نشست، ضمن ابراز ناراحتی از اینکه شرایط دنیا به صورتی است که نمی تواند به صورت حضوری در این برنامه شرکت کند، در جواب سیوالی راجع به آینده پرفورمنس آرت و تیاتر در جهان، گفت: تیاتر را به عنوان یک واژه جمع می دانم و چیزی فارغ از تیاتر وجود ندارد. معتقد هستم تیاتر فقط محدود به تعریف غربی و کلاسیک آن که ریشه در یونان دارد و تاکنون ادامه داشته است، نمی شود و تجربه های نیودراما ژاپن در این زمینه به عنوان یک روند پیشرو و همچنین تعزیه در ایران بخشی از این تعریف است.
وی با ذکر چند مثال از تیاتر ایران، چین و ژاپن ادامه داد: تا زمانی که ادیان وجود دارند، گونه های آیینی تیاتر نیز وجود خواهد داشت. تیاتر تجربی همچنان به ایجاد تفکر و تولید فکر می پردازد و اگر بخواهیم از آینده صحبت کنیم، تغییر زیادی در این مدل شناخته شده از تیاتر غربی نخواهیم داشت و همین روند دنبال خواهد شد و تیاتر لایو و زنده به عنوان یک گونه هنری در همه فرهنگ ها ادامه خواهد داشت.
این نویسنده با اشاره به اینکه تیاتر در گونه های مختلف خود، ادامه پیدا می کند، بیان کرد: تیاتری که به عنوان یک مانیفست تولید هنر می کند و جنبه زیبایی شناختی دارد، تیاتری که به طور خاص برای سرگرمی ایجاد شده، تیاتری که پیام سیاسی خواهد داشت، تیاتر با خاستگاه دینی و تیاتر با روش های درمانی که از زمان ارسطو وجود داشته است، همچنان ادامه خواهد داشت.
این استاد تیاتر در پاسخ به پرسشی در رابطه با تقابل نگاه شرقی، غربی و نظریات پسااستعماری در دوره پست مدرن، یادآور شد: همه زندگی و تجربه کاری من در این زمینه است. نگران این نظریات پسااستعماری نباشید چون تاریخ همواره پر از استعمار بوده است و حکومت پرسپولیس، عثمانی، مغول ها و … همه مصادیقی از این امر هستند و استعمار غربی حال حاضر آخرین نسخه از استعمار است.
او ادامه داد: معتقد هستم این آخرین مدل استعمار گسترده و قدرتمند از زمان رنسانس و فتح آمریکا توسط کلومبوس شروع شده است؛ پوشش دانشجویان در این جلسه و تکنولوژی های امروزی و حتی صحبت کردن من به زبان انگلیسی نشانی از این استعمار است و البته این استعمار مزایایی داشته است و استعمار شونده خود با آغوش باز این استعمار را پذیرفته است. معتقد هستم این استعمار در جایی ریشه اش را از دست می دهد و مشابه فرزندان که از جایی والدین را از دست می دهند، این صنایع و تکنولوژی ها نیز ریشه خود را از دست خواهند داد اما در حال حاضر این تکنولوژی ها و صنایع غربی در حال صعود و اوج گرفتن هستند.
وی با اشاره به اینکه در کتاب خود، به موضوع «چه چیزی اجرا است و چه چیزی به مثابه اجرا در نظر گرفته می شود» پرداخته است، گفت: نسبیت گرایی را نقص تلقی نمی کنم و نسبی در نظر گرفتن موارد و عدم قطعیت، نه تنها ضعف نیست بلکه فضا را برای رسیدن به توافق باز می کند. از نظر من نسبیت گرایی یک نقطه قوت برای رسیدن به توافق است.
این کارگردان تیاتر با اشاره به اینکه تیوری را دوست دارد، گفت: به تیوری علاقه دارم اما خیلی از قدیمی ترها و بزرگان من را به عنوان کارگردان تیاتر می شناسند و به نظرم آینده تیاتر توسط همین شنوندگان تعیین می شود و ترکیبی از اجرا و عمل می تواند برای آینده تیاتر راهگشا باشد.
وی با اشاره به اینکه ای کاش 500 مایل فاصله برای گفت وگو وجود نداشت چون برخی مباحث قابلیت ارایه در وبینار را ندارند، عنوان کرد: در ویرایش جدیدی که از کتاب خواهم داشت به دیالکتیکی از (being seen) و (showing) خواهم پرداخت؛ در تیاتر غربی بعضا (showing) جایگاه بالاتری از (being seen) دارد به عنوان مثال «دارشان» خدای هندی در یک زمان توامان هم دیده می شود و هم نشان داده می شود پس دیده شدن و نشان دادن تعامل و بعضا هم پوشانی دارند.
شکنر در پایان ضمن اشاره به اینکه، هیچ معیاری متعادل نیست و برای همه زمان ها صادق نخواهد بود، متذکر شد: از نظر من، منتقد، مسوول تعریف معیارها است و باید معیارها و فکت ها را در نقد اثر به کار بگیریم. به نظر من، منتقد، آزاد در تعاریف و معیارها است و هیچ معیاری ابدی نیست؛ خیلی از رویکردها در تاریخ نیز با مردود شدن مواجه شدند به عنوان مثال افراد در ابتدا متوجه جنبش های آوانگارد نبودند چرا که معیارهای صحیح برای آن ها تعریف نشده بود. در پایان باید بگویم بحران در نقد همواره وجود داشته و هنوز هم وجود دارد.
در این نشست که توسط دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره برگزار شد، علاوه بر مهدی چاوش ور، یکی از مترجمان کتاب، فارس باقری استادیار دانشگاه تربیت مدرس، بهزاد آقاجمالی استادیار دانشگاه تهران، علی حاجی ملاعلی استادیار دانشگاه سوره و رامتین شهبازی استادیار دانشگاه سوره سخنرانی کردند.
پایان خبر مجله gcorg
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پاسخ هنرمند غربی به دغدغه های دانشجویان ایرانی" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پاسخ هنرمند غربی به دغدغه های دانشجویان ایرانی"، کلیک کنید.