«سواد معماری» حلقه مفقوده امروز جامعه است – خبرگزاری مجله gcorg | اخبار ایران و جهان

«سواد معماری» حلقه مفقوده امروز جامعه است - خبرگزاری مجله gcorg | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مجله gcorg، علی اکبر نصرالهی ظهر دوشنبه در نخستین همایش کشوری معماری و شهرسازی در سالن فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با بیان اینکه شاهد تهاجم فرهنگی از نوع مرکز و پیرامون در معماری ایران هستیم، تاکید کرد: معماری تبلور فرهنگ و تمدن و هنر، روانشناسی در هر جامعه است.

وی با بیان اینکه در طراحی فضای شهری و برنامه ریزی نباید از جایگاه مهم آن غفلت شود اما متاسفانه الان وضع خوبی ندارد و خود ابزار تهاجم فرهنگی شده است، افزود: تهاجم فرهنگی از نوع مرکز، پیرامون در معماری به صورت ترویج الگوی معماری از غرب به ایران و تهران به شهرستان ها، معماری اسلامی و ایرانی را تهدید می کند.

رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تقلید کورکورانه و ناشیانه و افراطی از معماری غربی، اختلال در توازن ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست، حریم ها، آرامش، امنیت، زیبایی، توازن، تعادل و معنویت بناها و غلبه بی نظمی، ناهماهنگی، فشار روانی، سیطره مادیات و کمیت به زندگی انسان را سبب است.

نصرالهی همچنین گفت: ساختمان های نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمان ها، الگوهای طراحی، رنگ ها، مصالح و فرم های متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است.

وی افزود: سواد معماری حلقه مفقوده، معماری و شهرسازی است؛ این سواد به مردم محدود نیست، معماران، گروهای دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسیولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیست بوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند.

رییس دانشکدگان هنر و رسانه ضمن اشاره به ضرورت های امروز جامعه بیان کرد: رسانه ها می تواند مروج معماری غرب و عامل اصلی مصرف گرایی و مدگرایی در معماری و در عین حال راهنما و وسیله برون رفت از این وضعیت باشند می توانند مردم را برای انتخاب و خرید بناهای متاثر از فرهنگ غرب ترغیب کنند و یا مطالبه کننده بناهایی منطبق با فرهنگ ایران و اسلامی و یا ناظر قدرتمند برای مقابله با آشفتگی و آزادی بی حد و حصر در این زمینه باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«سواد معماری» حلقه مفقوده امروز جامعه است – خبرگزاری مجله gcorg | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«سواد معماری» حلقه مفقوده امروز جامعه است – خبرگزاری مجله gcorg | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.