راه های درمان اختلالات یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری در کودکان، یک اختلال عصبی است. کودکانی که به این نوع بیماری دچار هستند معمولاً در فهم، استدلال، یادگیری برخی مسایل و هماهنگی ارتباط بینایی و حرکتی  مشکل دارند. با لباس پلیس بچه گانه ، کودکان می توانند نقش های مختلفی را ایفا کنند . البته این علایم بدین معنا نیست که فرد دارای هوش کمتری نسبت به بقیه است. آن ها صرفاً به روش های متفاوتی نسبت به باقی افراد برای یادگیری و فهم مسایل نیاز دارند . همچنین سن بروز این اختلال در هر کودک متفاوت است.

راه های درمان اختلالات یادگیری در کودکان

قابل ذکر است که درمان اختلال یادگیری در کودکان قطعی نیست ولی طبق آمار بدست آمده، امروزه با پیشرفت علم می توان این اختلال را درمان کرد و در صورت عدم درمان کامل می توان با روش های گوناگون آن را تا حد زیادی بهبود بخشید. راهنمایی: در این مقاله صرفا به بررسی نحوه درمان این اختلال در کودکان می پردازیم، برای اطلاعات بیشتر درخصوص در سنین مختلف می توانید روی لینک مطلب کلیک کنید و مطلب دیگر ما در این خصوص را نیز مطالعه فرمایید. علایم اختلال یادگیری در کودکان در ابتدا باید بگوییم اختلال یادگیری در هر کودکی به شکلی متفاوت بروز می کند. پس علایم دقیق و معینی وجود ندارد که بتوان تمامی کودکان را با آن ها سنجید.

امکان دارد این علایم در برخی کودکان بصورت یا خود را بروز دهند و برخی دیگر در حل ریاضیات. علایم اختلال یادگیری در کودکان مختلف است. با این حال یک سری از علایم و نشانه ها وجود دارد که بروز آن ها می تواند نشان دهنده اختلال یادگیری در کودکان باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم. سایر نشانه های  اختلال یادگیری در کودکان قابل ذکر است که هر کودکی امکان دارد یکی از علایمی که ذکر خواهیم کرد را برای مدتی کوتاه داشته باشد، اما این نوع علایم موقت نشان دهنده اختلال یادگیری نیستند. اگر کودک شما به صورت مداوم این مشکلات را دارد بهتر است برای تشخیص قطعی به روانشناس یا پزشک متخصص مراجعه کنید. بطور عمده نشانه های اختلال یادگیری در کودکان بصورت زیر می باشند:

  • در یادآوری مواردی که آموزش دیده مشکل دارد.
  • مفهوم زمان را درک نمی کند.
  • وسایل خود مانند کتاب ها یا دفترهایش را بیش از اندازه گم می کند.
  • نمی تواند به درستی از دستورالعمل هایی که به او داده می شود پیروی کند.
  • در فعالیت های فیزیکی همچون ورزش کردن و راه رفتن عدم هماهنگی و مشکل دارد.
  • هیجانات و واکنش های شدیدی را از خود در خانه و مدرسه نشان می دهد.
  • در مقابل انجام تکالیفی از قبیل خواندن و نوشتن یا حل ریاضیات مقاومت می کند یا اعتراض دارد.

روش تشخیص اختلال یادگیری در کودکان

روش های متفاوتی برای تشخیص و درمان اختلال یادگیری در کودکان وجود دارد. به عنوان مثال می توانید با گرفتن یک سری آزمایشات و تست ها از فرزند خود به مشکل او پی ببرید. اگر احساس کردید که تشخیص آن از عهده شما خارج است باید به یک متخصص یا روانشناس مراجعه کنید. توجه داشته باشید که گاهی تشخیص این اختلال در کودکان بسیار سخت و پیچیده است. به صورتی که تیمی از متخصصان و روانشناسان مختلف باید بر روی کودک شما کار کنند. متخصصینی که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند شامل: روانشناس بالینی، روانشناس کودک، روانشناس رشد، روانشناس تربیتی، گفتار درمان، متخصص علوم اعصاب و روان، روان پزشک، سایکومتریست ها هستند. برای دریافت مشاوره رایگان تلفنی از متخصصین شعب مختلف مراکز علوم اعصاب و روانشناسی سایبر با شماره می توانید تماس بگیرید.

برای تشخیص و درمان اختلال یادگیری در کودکان مراکز درمانی و مدارس از آزمون های مختلفی استفاده می کنند. مخصوصاً برای افرادی که دارای معلولیت هستند امکان دارد در صورت نیاز آزمون های بیشتری گرفته شود تا بتوانند تشخیص دقیق تری داشته باشند. قبل از خرید لباس پلیس راهنمایی و رانندگی ، بهتر است استانداردهای ایمنی را بررسی کنید . مسایل زیادی در ایجاد اختلال یادگیری ریاضی دخیل هستند. به عنوان مثال اختلال خواندن و یا عدم توانایی هماهنگی دیداری و نوشتاری می تواند در به وجود آمدن اختلال یادگیری ریاضی تاثیر داشته باشند. کودکان دارای این نوع اختلال نمی توانند علایم و مفهوم آن ها را به یاد بسپارند. به عنوان مثال آن ها نمی توانند بفهمند که علامت جمع چه کاری انجام می دهد یا در خواندن ساعت و بازگو کردن آن ناتوان هستند.

متخصصین یادگیری در حوزه درمان اختلال یادگیری در کودکان از طریق روش های تقویت مهارت های ریاضی به آن ها کمک می کنند. کودکانی که به این اختلال دچار هستند نمی توانند ارتباط خوبی میان چیزی که می بینند و درک آن برقرار کنند. آن ها نمی توانند شکل اعداد، تفاوت حروف یا کلمات را تشخیص دهند. همچنین امکان دارد حروفی را در میان نوشتن یک کلمه یا یک خط دفتر خود جا بیندازند. اینگونه کودکان اکثراً نمی توانند ارتباط خوبی میان چشمان و حرکت دست های شان برقرار کنند. توجه کنید که پیگیری روند درمانی به بهبود رشد و احساس مثبت آن ها در زندگی کمک می کند. همانطور که ذکر کردیم در ابتدای مقاله، روش های مختلفی برای بهبود این اختلال وجود دارد. برخی روش ها مانند: نوروفیدبک، دارو درمانی و استفاده از بازی در اکث مواقع می توانند به سادگی اختلال را درمان کنند.

استفاده از بازی هایی که با آموزش ادغام شده اند، به خصوص  بازی های گروهی می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین استفاده از اپلیکیشن هایی که متن را برای کودکان هجی می کند یا بهره بردن از کلاس های خصوصی که در آن ها از روش های خاصی برای بهبود ریاضیات یا خواندن و نوشتن استفاده می شود، می تواند تا حد زیادی تاثیرگذار باشد. در ادامه چندین روش مشهور مورد استفاده برای درمان اختلال یادگیری در کودکان را توضیح خواهیم داد. درمان نوروفیدبک در این روش به وسیله دستگاه های بسیار پیشرفته امواج مغز کودک را دریافت و بررسی می کنند. لورتا نام جدیدترین دستگاه نوروفیدبک می باشد که در حال حاضر توانایی درمان این اختلال را دارد و خوشبختانه چند سالی است که این دستگاه وارد کشور عزیزمان ایران نیز شده است و از آن برای درمان این اختلال استفاده می شود.

اجرای این روش در درمان اختلال یادگیری در کودکان بسیار مفید و رایج است. در این روش هیچ اشعه یا ماده ای به مغز کودک وارد نمی شود و تنها فرکانس های مغز کودک هنگام مشاهده تصاویر ثبت می گردد. بنابراین هیچگونه عوارض جانبی نداشته و با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید. این روش به عنوان اصلی ترین روش درمان این اختلال در کشورهای پیشرفته می باشد. درمان اختلال یادگیری می تواند باعث جلوگیری از بسیاری از مشکلات ناشی از این اختلالات شود. عدم درمان این اختلال در کودکان، می تواند باعث بوجود آمدن مشکلات بسیاری در مدرسه و تحصیل آنان شود و موفقیت و آینده تحصیلی آنان را تحت الشعاع قرار دهد. لذا درمان زود هنگام این اختلال به شدت توصیه می شود.

درمان اختلال یادگیری همین طور موجب می شود که اعتماد به نفس فرد افزایش یابد. در کودکان مبتلا به این اختلالات میزان انگیزه آن ها نسبت به تحصیل و درس با درمان اختلال یادگیری افزایش می یابد. در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص درمان اختلال یادگیری( اختلال خواندن، اختلال نوشتن، اختلال ریاضی ) می توانید از متخصصین ما در مراکز علوم اعصاب و روانشناسی سایبر نیز استفاده کنید. اختلال یادگیری نوعی اختلال مغزی می باشد  که عدم درمان آن موجب این می شود که فرد در استفاده از توانایی ها و قابلیت های خود مشکل داشته باشد. طبق گزارشاتی که از تحقیقات در این حوزه بدست آمده، بیشتر افرادی که دارای این اختلال می باشند دارای ضریب هوشی بالاتری نسبت باقی افراد می باشند و عدم درمان اختلال یادگیری می تواند بر توانایی ها و تحصیل آنان تاثیر بگذارد.

درمان انواع اختلال یادگیری

، معمولا با اختلال در فراگیری خواندن و نوشتن و ناتوانی در فراگیری ریاضی و دروسی که نیاز به حل مسایل دارند همراه است. ابتدا هریک از این موارد را توضیح می دهیم. سپس به بررسی انواع روش های درمان اختلال یادگیری و مزیت هرکدام نسبت به دیگری می پردازیم. لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید. درمان اختلال خواندن این اختلال به طور کلی باعث می شود که فرد در هجی کردن کلمات و فهم حروف و صدای آن ها و ادغام کردن حروف برای ساخت کلمات به مشکل بخورد و یا یادگیری آنها برای فرد بسیار سخت باشد. این دستگاه هیچگونه عوارض جانبی ندارد و بدون نیاز به مصرف دارو به درمان اختلال یادگیری می پردازد.

دستگاه لورتا در اصل نسل فوق پیشرفته علم نوروفیدبک می باشد که با قدرت چندین برابر نوروفیدبک معمولی به درمان اختلالات مغز در لایه های عمقی مغز می پردازد. برای اطلاع بیشتر از این روش درمان پیشنهاد میکنیم مقاله را نیز مطالعه فرمایید. خبر خوب این است که این روش چند سالی است که وارد ایران نیز شده است و چند سالی است که در مراکز علوم اعصاب و روانشناسی سایبر برای اولین بار از این دستگاه فوق پیشرفته برای درمان اختلال یادگیری استفاده می شود. کمک گرفتن از یک معلم و یا کاردرمانی برخی معملمان و متخصصین هستند که به طور تخصصی آموزش دیده اند که با به کارگیری برخی راهکارها و تمرین با فرد می توانند به پیشرفت او کمک کنند. در این روش معلم زمان بیشتری را برای آموزش فرد می گذارد و کنار او مینشیند و به او در یادگیری کمک می کند.

کاز دزمانی ممکن است باعث بهبود اندک عملکرد فرد در خواند و نوشتن شود اما به درمان اختلال یادگیری او نمی پردازد. زایرا این اختلال یک اختلال در مغز افراد می باشد. تاثیر چشم گیری ممکن است در این روش احساس نشود. همین طور صرف وقت و هزینه زیادی را نیاز دارد. این روزها همه ، لباس بسیجی پلنگی را به عنوان یک لباس محبوب در مراسم ها و جشنواره های مختلف میشناسند . داروهایی معمولا برای درمان افراد دارای اختلال یادگیری تجویز می شوند که برای جلوگیری از اضطراب و افزایش تمرکز می باشند. این داروها ممکن است در وهله اول پیشرفت زیادی را نشان دهند( در صورت استفاده درست با دوز مناسب ). اما تنها کنترل کننده این اختلال هستند و فرد پس از مدتی استفاده از این داروها ممکن است دیگر پاسخ کافی را نگیرد.

استفاده از رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن نیز می تواند در روند درمان اختلال یادگیری تاثیر گذار باشد. ایجاد محیط مناسب برای فرد دارای این اختلال در هنگام طی کردن پروسه درمان لازم می باشد. اگر که شما پدر مادر فرد مبتلا هستید سعی کنید که با کودک تعامل بهتری داشته باشید. او را به سمت کارهایی که به آن ها علاقه نشان می دهد حرکت دهید و تشویق کنید تا موجب افزایش انگیزه و اعتماد به نفس او شوید. نکته: همان طور که گفتیم این اختلال نوعی اختلال در مغز می باشد. به طور معمول یک فرد با دیدن و شنیدن و یا خواندن یک مطلب، آن را در ذهن خود ثبت می کند و به تحلیل آن می پردازد. اما اگر فردی مبتلا به این بیماری باشد، در صورت عدم درمان اختلال یادگیری دستیابی به این مطالب ذخیره شده معمول یادگیری برای مغر او سخت می باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "راه های درمان اختلالات یادگیری در کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "راه های درمان اختلالات یادگیری در کودکان"، کلیک کنید.