طبع بادرنجبویه روازاده

بادرنجبویه چیست؟

بادرنجبویه یک گیاه علفی و چند ساله با نام علمی (Mellisa Officinalis)) است که متعلق به خانواده نعناعیان می باشد. این گیاه بومی جنوب اروپا، آفریقای شمالی و آسیای غربی است، اما تقریبا در تمام مناطق گرم و معتدل سراسر دنیا قابل رشد و جوانه زنی است. ارتفاع بادرنجبویه بین 30 تا 90 سانتی متر است و برگ های آن به رنگ سبز روشن هستند و بوی معطری شبیه لیمو دارند. از طرفی، این گیاه دارای ساقه های منشعب است و برگ های آن به صورت بیضی یا قلبی شکل هستند که به صورت جفت در هر قسمت از ساقه قرار گرفته اند.

طبع بادرنجبویه روازاده

آشنایی با خواص گیاهان دارویی

چای «بادرنجبویه» افزایش دهنده حافظه و رفع کننده سردردهای عصبی بادرنجبویه است. بادرنجبویه برای چی خوبه ؟ بهترین دارو برای کسانی است که هنگام نگرانی و اضطراب ناراحتی معده پیدا می کنند؛ دم کرده آن نیز برای تهوع، مراحل اول سرماخوردگی، خستگی عصبی و افسردگی مفید است و برای رفع سردرد با منشا عصبی و ضعف حافظه کاربرد دارد. گیاهان دارویی دارای خواص متعددی هستند و بیش از 90 درصد گیاهان دارای طبع گرم هستند.

خواص گیاه بادرنجبویه

بادرنجبویه دارای طبع گرم و خشک است، برگ این گیاه، بهترین دارو برای کسانی است که هنگام نگرانی و اضطراب، ناراحتی معده پیدا می کنند؛ دم کرده آن نیز برای تهوع، مراحل اول سرماخوردگی، خستگی عصبی و افسردگی مفید است و برای رفع سردرد با منشا عصبی و ضعف حافظه کاربرد دارد. همچنین بادرنجبویه برای آرام کردن اعصاب، تقویت معده و قلب بسیار مفید است و به هضم غذا کمک زیادی می کند و بو کردن بادرنجبویه، نشاط آور است و جویدن آن دهان را خوشبو می کند؛ دم کرده بادرنجبویه را برای تقویت معده و کبد می توان استفاده کرد.

خواص گیاه به لیمو

به لیمو نام یک گیاه دارویی معطر با بوی خوشایند لیمو است که برگهای آن با طبیعت گرم، دارای خواص بسیاری است، از برگهای “به لیمو” در درمان سوء هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علایم سرماخوردگی استفاده می شود.

خواص گیاه گل بابونه

گل بابونه از نظر مزاجی طبیعتی گرم و خشک دارد، بابونه با تقویت معده و رفع سوء هاضمه، موجب کاهش نفخ و اسپاسمهای گوارشی می شود و در درمانهای معده و کبد نقش موثری دارد؛ بابونه موجب تقویت اعصاب و حافظه شده و با خاصیت آرام بخشی و خواب آوری در درمان اضطراب و میگرن موثر است و با رقیق کردن خون و انبساط عروقی موجب تنظیم فشار خون می شود.

بابونه  التهابات پوستی را کاهش داده و به درمان جوش و اگزما کمک می کند. با افرایش قدرت سیستم ایمنی به عنوان ضد درد، ضد التهاب و ضد اسپاسم عضلات و درمان مشکلات ادراری کاربرد دارد؛ دم کرده آن رفع خستگی می کند.

گیاه خارخاسک برای زود انزالی برای بالا بردن سطح هورمون LH و تستوسترون در مردان سالم بسیار موثر است. در نتیجه این موضوع، میل جنسی در مردان افزایش پیدا کرده و کیفیت اسپرم نیز بهبود می یابد. گیاه خارخاسک برای تقویت نعوظ و بهبود اختلال نعوظ کمک کننده است.

روش تهیه چای بابونه

یک قاشق مرباخوری (حدود 5 گرم) در یک فنجان آب جوش، دم کرده (پس از 3 دقیقه) 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید.

جالب است بدانید که بادرنجبویه سرشار از شهد است و گاهی اوقات به منظور تغذیه زنبورها در مناطق مختلف کاشته می شود. این گیاه، به لحاظ ظاهری مشابه نعناع است و برگ های آن در ابتدا زرد رنگ هستند که با گذشت زمان به رنگ سفید یا بنفش تغییر رنگ می دهند. بادرشبی، ترنجان، بادرنگبویه از جمله اسامی متداول این گیاه در نقاط مختلف ایران هستند. پس اگر این گیاه را با نام دیگری شنیدید، زیاد تعجب نکنید.

شما می توانید از برگ های بادرنجبویه به صورت تازه یا خشک برای مزه دار کردن و طعم دادن به غذاهایی مانند سالاد یا سوپ استفاده کنید. بادرنجبویه به راحتی رشد می کند و به عنوان یک گیاه مرزی جذاب در مناطق مختلف کشت می شود. علاوه براین، از اسانس این گیاه در عطرسازی و لوازم آرایشی نیز استفاده می شود.

ارزش غذایی بادرنجبویه

برگ های بادرنجبویه کلسترول پایین و چربی بسیار کمی دارند. از طرفی، خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالای بادرنجبویه، این گیاه را از بقیه گیاهان دارویی متمایز کرده است. در صد گرم از گیاه بادرنجبویه حدودا این مقدار مواد مغذی و معدنی وجود دارد:

نحوه مصرف بادرنجبویه برای لاغری

شما می توانید از بادرنجبویه در سالادها، سوپ ها و به عنوان چاشنی در غذاها و یا به صورت دمنوش استفاده کنید. اما نحوه مصرف این گیاه در اطفال و بزرگسالان متفاوت است:

اطفال

اگر قصد دارید که از این گیاه برای درمان تبخال کودک خود استفاده کنید، حتما قبل از مصرف و برای آگاهی از دوز مصرفی مناسب آن با پزشک یا متصدی داروخانه مشورت کنید.

 بزرگسالان

اگر قصد دارید که برای مشکلات خواب، سوء هاضمه، نفخ، دل درد و.. از این گیاه استفاده کنید، حتما قبل از مصرف با متصدی داروخانه و یا پزشک موضوع را در میان بگذارید. چرا که دوز مناسب این گیاه بایستی با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

اما به صورت کلی دوز احتمالی توصیه شده این گیاه بدین شرح می باشد:

  • کپسول

300 تا 500 میلی گرم از بادرنجبویه خشک را به صورت روزانه و برحسب نیاز خود مصرف کنید.

  • دمنوش

یک الی یک چهارم قاشق چای خوری در آب جوش دم کنید و آن را حداکثر 4 بار در روز بنوشید.

  • موضعی

کرم موضعی را سه بار در روز یا طبق دستور پزشک روی ناحیه آسیب دیده و تبخال بمالید. برای درمان تبخال می توانید دو الی 4 قاشق از برگ له شده این گیاه را در یک فنجان آب جوش به مدت 10 الی 15 دقیقه دم کنید و پس از آنکه سرد شد، پنبه را به محلول آغشته کرده و آن را روی زخم بمالید.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه برای لاغری

امروزه مصرف دمنوش های گیاهی به سبب تهیه آسان و سریع یکی از نوشیدنی های محبوب بسیاری از افراد است. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که خوردن دمنوش بادرنجبویه را به کپسول و قرص ترجیح می دهید، می توانید از این روش برای تهیه دمنوش بادرنجبویه استفاده کنید:

مواد لازم

  • برگ خشک بادرنجبویه: 1 ق غ   یا
  • برگ تازه بادرنجبویه: 2 ق غ
  • آب: یک لیوان
  • چوب دارچین: یک عدد
  • عسل: به میزان دلخواه به عنوان شیرین کننده
  • زنجیل: به میزان دلخواه

دستورالعمل

  • آب را داخل کتری بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، بادرنجبویه را به همراه چوب دارچین و حلقه های زنجبیل داخل قوری یا کتری بریزید و حرارت را خاموش کنید. برای دم کشیدن بهتر یک پارچه تمیز بر روی کتری خود بگذارید.
  • بعد از گذشت 10 الی 15 دقیقه دمنوش شما آماده است. می توانید از کمی عسل به عنوان شیرین کننده استفاده کنید.

دیگر خواص بادرنجبویه برای سلامتی

همان طور که گفتیم، بادرنجبویه برای بدن فواید زیادی دارد و مزیت های این گیاه به یک یا دو بیماری خاص محدود نمی شود. جالب است بدانید که اثربخشی بالای ترنجان در سلامت قلب، سردرد و حتی بیماری های گوارشی کاملا به اثبات رسیده است.

از طرفی، خاصیت آرامش بخشی این گیاه در دنیای پراسترس امروز به شدت کارآمد و مثمرثمر می باشد. در ادامه به برخی از خواص بادرنجبویه و تاثیر بالای آن در سلامتی بدن اشاره خواهیم کرد:

بی خوابی و اضطراب را کاهش می دهد

چندین مطالعه از آمریکا نشان می دهد که مصرف بادرنجبویه در کنار سایر گیاهان آرام بخش از جمله سنبل الطیب، رازک و بابونه به کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

جالب است بدانید که در یک بررسی تحقیقاتی بر روی افرادی که از اختلالات خواب رنج می بردند، 81 درصد از کسانی که ترکیب گیاهی بادرنجبویه و دمنوش ستین را به همراه سنبل الطیب مصرف می کردند، این معضل تا حد زیادی کمتر شد و آن ها نسبت به سایر افرادی که از دارو استفاده می کردند، جواب بهتری گرفتند.

همین امر در مورد کاهش اضطراب و استرس نیز صدق می کند و این گیاه کیفیت خلق و خو را بالا برده و باعث آرامش در افراد مختلف می شود. همچنین، شما می توانید برای بهبود کیفیت خواب و خلق و خو چند قطره از اسانس ملیسا را به پشت گوش یا گردن خود بمالید و ماساژ دهید و خواص شگفت انگیزش را با چشم ببینید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "طبع بادرنجبویه روازاده" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "طبع بادرنجبویه روازاده"، کلیک کنید.