تحلیل محتوای کیفی اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری

در یک پژوهش انجام شد؛

تحلیل محتوای کیفی اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری

اسناد ملی با تدوین اهداف، سیاست‌ها و راهبرد‌ها و اقدام‌های فناورانه، به شکل‌دهی آینده‌های مطلوب برای توسعه علم و فناوری در کشور کمک می‌کنند.

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری مجله gcorg؛ برنامه‌محور بودن دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های آموزشی- پژوهشی و مراکز علم و فناوری از جمله موضوع‌های مورد تأکید در سال‌های اخیر بوده است. تدوین برنامه راهبردی برای هر کدام از اجزای نهاد علم، مسیر آنها را برای ایفای نقش خود و انجام مأموریت‌ها در سپهر علمی کشور روشن می‌سازد.

مژگان خوشنام (استادیار، گروه مطالعات نظری علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور) در مقاله‌ای با عنوان «تحلیل محتوای کیفی اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری» به این نکته اشاره می‌کند که یکی از مراحل مهم برنامه‌محور کردن، تدوین برنامه راهبردی هر سازمان و به‌روز کردن آن، برشماری نقش‌های کلیدی و تدوین ارکان جهت‌سـاز است.

* تدوین برنامه راهبردی در سازمان

به زعم این پژوهش در تدوین این مرحله می‌توان از منابع گوناگونی استفاده کرد از جمله مطالعه تطبیقی سازمان‌های داخلی و خارجی مشابه، جمع‌آوری اطلاعات و مصاحبه با مطلعان کلیدی و صاحب‌نظران، تشکیل پنل خبرگان و نیز تحلیل اسناد بالادستی و ضرورت تحلیل اسناد بالادستی از اینجا روشن می‌شود که چارچوب تدوین برنامه‌های راهبردی سازمان‌های عمومی متفـاوت از سازمان‌های خصوصی است و به این علت سازمان‌های عمومی بودجه خود را از دولت دریافت می‌کنند و به لزوم دنبال سودآوری نیستند.

در این پژوهش آمده است که تعیین مأموریت‌ها، اختیارها، باید و نباید‌های آنها تا حد زیادی وابسته به اسناد بالادستی و انتظارهای ذینفعان بالادستی است.

محتوای کیفی اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری

در ادامه این پژوهش آمده است که این تعیین مأموریت‌ها به دو صورت برای سازمان‌های عمومی تعریف می‌شود یکی برنامه‌ها و اسنادی که به طور مستقیم به مأموریت‌ها و خروجی‌های مورد انتظار و باید و نباید‌های آنها می‌پردازد همچون اساسنامه و غیره؛ و دیگری اسنادی که به طور کلی انتظارهای ذینفعـان بالادستی از سازمان‌ها را تعریف می‌کند.

این پژوهش به این نکته اشاره می‌کند که اسناد ملی با تدوین اهداف، سیاست‌ها و راهبردها و اقدام‌های فناورانه، به شکل‌دهی آینده‌های مطلوب برای توسعه علم و فناوری در کشور کمک می‌کنند.

* منابع خدمت‌گیرنده در برنامه‌های راهبردی

به زعم این پژوهش به این نکته اشاره شده است، تا زمانی که سازمان‌های عمومی و مراکز علم و فناوری، از انتظارات ذینفعان بالادستی دارند از خود اطلاع دقیـق و همه‌جانبه نداشته باشند نمی‌توانند برنامه راهبـردی متناسب با انتظارها از خود تدوین و به اهداف تعریف شده دست یابند. 

در این پژوهش آمده است که یکی از منابع مهم دانشگاه‌ها، مؤسسه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و فناوری به خصوص مراکز علمی دولتی که بودجه خود را از دولت می‌گیرند و به در نظر گرفتن و پیشبرد انتظارها و رویکردهای مورد انتظار ذینفعان بالادستی در کنار استخراج دیدگاه مخاطبان و ذینفعان هم‌تراز و خدمت‌گیرنده در برنامه راهبردی خود متعهدند، توجه بـه اسناد بالادستی اسـت.

* تعامل، شبکه سازی ملی

این پژوهش بیان می‌کند که تعامل، شبکه سازی ملی و بین‌المللی در حوزه علم، فناوری و نوآوری، مشاوره و سیاست‌پژوهی در حوزه علم، فناوری و نوآوری، توسعه علوم بنیادین، رصد و تقویت حوزه پژوهـش، توسعه گفتمان علم و فناوری، توسعه پژوهش‌های مسئله‌محور و نیازمحور، توسعه علوم بنیادین، آینده‌پژوهی در زمینه علم، فناوری و نوآوری و پایش و ارزیابی در حوزه علم، پژوهش و فناوری در قوانین و اسناد مورد مطالعه و تحلیل بودند.

محتوای کیفی اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری

یافته‌های این پژوهش نشان از اهمیت شکل‌گیری اجتماع‌های علمی، شبکه‌سازی و ارتقای همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری مراکز علم و فناوری با سایر مراکز و مخاطبان ملی و بین‌المللی و نیز فعالیت به عنوان مشاور و کانون تفکر در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی می‌دهد.

این پژوهش ادامه می‌دهد که توجه به مأموریت‌ها سبب دستیابی به خروجی‌های مورد انتظار از جمله ارتقای جایگاه علمی کشور، توسعه علم و فناوری‌های پیشرفته با سیاست‌گذاری و برنامه ویژه، توسعه دیپلماسی علم و فناوری، ترویج و اشاعه دستاورد‌های علمی، تجاری‌سازی دستاورد‌های پژوهشی ارتقای جایگاه استادان و پژوهشگران علم، فناوری و نوآوری، توسعه علوم، تحقیقات و فناوری‌های نوین متناسب با اولویت‌ها و نیاز‌های کشور و توسعه آزاداندیشی علمی خواهد شد.

محتوای کیفی اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری

به بیانی دیگر به گفته این پژوهش تأمین و ارتقای شایسته‌سالارانه منابع انسانی در حوزه پژوهش و فناوری، ارتقای آگاهی و تعهد استادان به اخلاق، دین و انقلاب در فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری، انضباط و شفافیت اداری و مالی، افزایش سطح رفاه و سلامت کارکنان و اعضای هیئت علمی، متنوع‌سازی منابع مالی، مأموریت‌گرایی، تشویق افزایش برون‌داد‌های پژوهشی و تمرکز بر انواع پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی از اصول، ارزش‌ها و رویکرد‌های مورد تأکید به مراکز فعال در حوزه علم و فناوری است که انتظار می‌رود این اصول را در انجام فعالیت‌ها و مأموریت‌ها و در ارتباط بـا ذینفعان و مخاطبان خود مورد توجه قرار دهند.

درپایان این پژوهش آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که علاوه بر فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری در داخل مراکز علم و فناوری و تشویق ذینفعان به توسعه علوم بنیادین، تقویت حوزه پژوهش و افزایش برون‌دادهای پژوهشی، آینده‌پژوهی و پایش علم، فناوری و نوآوری، فعالیت‌های علمی و پژوهشی بین مراکز نیز مورد تأکید قرار گرفته اسـت.

بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه تسهیل شبکه‌سازی و فعالیت‌های علمی مشترک میان نقش‌آفرینان، شخصیت‌ها و مراکز فعال در حوزه علم و فناوری، همکاری‌های علمی بین رشته‌ای و تعامل فکری بلندمدت نخبگان، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی با سایر شخصیت‌های علمی و فرهنگی ملی و بین‌المللی می‌تواند راهگشای مراکز در دستیابی به خروجی‌های مورد انتظار از آنها است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تحلیل محتوای کیفی اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تحلیل محتوای کیفی اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری"، کلیک کنید.