برنامهریزی برای ورود هوش مصنوعی در حوزه های جدید/ از رفع موانع حکمرانی تا رسیدگیهای قضایی
خبرگزاری مجله gcorg- گروه علم و فناوری؛ هوشمصنوعی از جمله فناوریهایی است که رد پای آن را میتوان در انواع مختلف صنایع و حوزهها مشاهده کرد. فناوری که امروزه در حکمرانی کشورها نقش بسیار سازنده و مهمی دارد. فناوری که در قوای سه گانه ایران از اهمیت زیادی برخوردار است و میتواند بسیاری از مشکلات و موانع موجود را برطرف کند.
ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری از جمله ستادهایی است که کارگروههای مختلفی برای ترویج و توسعه هوش مصنوعی در دانشگاهها و مدارس، بکارگیری هوش مصنوعی در صنایع، معادن، نیروگاهها پالایشگاه ها، حمایت از تولید و ساخت ربات ها، بررسی مسائل امنیتی و به اشتراک گذاری داده و ایجاد پلتفرمهای دارد که هرکدام از این ستادها میتوانند به رفع موانع و مشکلات قوای سه گانه کشور برآیند؛ ستادی که هنوز مانند بسیاری از ستادهای این معاونت تکلیف روشنی ندارد و ادامه فعالیت و ماموریتهای آنها در دولت جدید در پردهای از ابهام باقی مانده است.
اهمیت حوزه هوش مصنوعی و برنامههای این ستاد در دولت جدید عاملی شد تا گفتوگویی با بهروز مینایی، استاد و رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران و دبیر ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری داشته باشیم.
مشروح گفتگو به شرح زیر است؛
*آقای دکتر مینایی آیا قرار است در دوره جدید ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری با سازمان هوش مصنوعی ادغام شوند؟ آیا فعالیت این دو ارگان منافاتی با یکدیگر دارد یا فعالیت آنها در راستای همدیگر هستند؟
مینایی: پاسخ این سوال را ما هم نمیدانیم. جواب آن را فقط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری میداند. جدا از اینکه ساختارهای ارتباط ما با سازمان هوش مصنوعی چگونه باشد، سازمان هوش مصنوعی از جمله سازمانهایی است که از سوی دولت پیشین به وجود آمده است و جایگاه قانونی در شواری عالی انقلاب فرهنگی دارد. ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک نیز همکاری هایش را با این سازمان ادامه میدهد.
سیاست دولت قبلی این نبود که ستاد در سازمان هوش مصنوعی ادغام شود بلکه این سازمان یک واحد فرابخشی و فراسازمانی بود. ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک نیز از جمله ستادهای تازه تاسیسی است که مسائل توسعه فناوری هوش مصنوعی در کشور را پیگیری میکند. این ستاد میتواند بازویی برای سازمان هوش مصنوعی باشد و با یکدیگر همکاری داشته باشند. همکاری این دو نهاد هیچ مشکلی به وجود نمیآورد. این دو نهاد میتوانند یک نوع تقسیم کار و تعامل مثبتی با یکدیگر داشته باشیم و با وجود حفظ سازمان مشکلی ایجاد نکنند.
سیاست دولت قبلی این نبود که ستاد در سازمان هوش مصنوعی ادغام شود بلکه این سازمان یک واحد فرابخشی و فراسازمانی بود. ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک نیز از جمله ستادهای تازه تاسیسی است که مسائل توسعه فناوری هوش مصنوعی در کشور را پیگیری میکند. این ستاد میتواند بازویی برای سازمان هوش مصنوعی باشد و با یکدیگر همکاری داشته باشند. همکاری که تاکنون با یکدیگر داشته اند. همکاری این دو نهاد هیچ مشکلی به وجود نمیآورد. این دو نهاد میتوانند یک نوع تقسیم کار و تعامل مثبتی با یکدیگر داشته باشیم و با وجود حفظ سازمان مشکلی ایجاد نکنند
*به غیر از ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، کدام ستادها نیز در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارند؟ فعالیت این ستادها نیز در راستای یکدیگر است؟
مینایی: در حال حاضر 3 ستاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری از جمله ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال، ستاد فناوریهای شناختی و ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک پیگیر مسئله هوش مصنوعی هستند. هریک از این ستادها مسائل مختلفی از هوش مصنوعی را پیگیری میکنند. مسائلی که همگی در لبه هوش مصنوعی جهان قرار دارند.
ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال در مورد اینکه از هوش مصنوعی و تحول دیجیتال چگونه میتوانیم در جهت جذب سرمایههای خارجی و داخلی برای توسعه کشور استفاده کنیم، فعالیت دارد. ستاد فناوریهای شناختی نیز درباره اینکه هوش مصنوعی در حال حاضر میتواند فرایندهای تفکر انسانی و شناخت انسان را شبیه سازی کند، فعالیت میکند.
هم اکنون ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال TRL هفت، 8 و 9 را پیشتیبانی میکند، اما TRL یک تا شش در ستاد هوش مصنوعی و رباتیک پیگیری میشود.
*عمده فعالیتهای این ستاد کدامند؟ آیا امسال برنامهای به معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ارائه دادهاید؟
مینایی: فعالیتهایی ما در ستاد هوش مصنوعی شامل مباحث مختلفی مانند «توسعه و ترویج هوش مصنوعی و آموزش هوش مصنوعی در کشور»، «بکارگیری هوش مصنوعی در صنایع، معادن، نیروگاهها پالایشگاه ها»، «تولید و ساخت رباتیک»، «امنیت و هوش مصنوعی»، «اشتراک گذاری داده و ایجاد پلتفرمهای داده» و «هوش مصنوعی در حکمرانی کشور» میشود.
*تاکنون برای بحث توسعه و ترویج هوش مصنوعی و آموزش هوش مصنوعی در کشور با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در کارگروه آموزشی توسعه و ترویج هوش مصنوعی چه اقداماتی انجام داده اید؟
مینایی: تقریبا در بحث توسعه و ترویج هوش مصنوعی و آموزش هوش مصنوعی در کشور ۴ تا خط آموزشی را پیگیری میکنیم؛ خط رسمی در دانشگاه ها، خط رسمی در آموزش و پرورش، خط غیر رسمی برای افراد بالای ۱۸ سال، خط غیر رسمی برای افراد زیر ۱۸ سال.
*این اقدامات برای بحث توسعه و ترویج هوش مصنوعی در دانشگاهها چگونه است؟
مینایی: فعالیت ما در دانشگاهها از حدود ۶-۷ ماه پیش آغاز شده است. اکنون تمام رشتههای دانشگاهی خوشه بندی شدهاند. رشتههای مهندسی و رشتههای پزشکی، علوم انسانی و علوم پایه تقریبا به بیش از پنجاه خوشه تقسیم بندی شدهاند. سعی کردهایم برای هرکدام از این خوشهها درس هوش مصنوعی کاربردی در دانشگاهها تدریس شود.
در حال حاضر درس هوش مصنوعی برای تمامی رشتههای کارشناسی از سوی وزارت عتف و بهداشت تصویب شده و باید جزو درسهای پایهای فراگیر شود، اما تا زمانی که در مقطع کارشناسی نتیجه بگیرد و به مقطع ارشد برسد، چهار سال زمان میبرد از اینرو ما برای رشتههای ارشد نیز درس هوش مصنوعی کاربردی را پیشنهاد داده ایم. این پیشنهاد مورد قبول هر دو وزارتخانه قرار گرفته و قرار است جزو درسها گنجانده شود.
در وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند تاسیس شده است که کارهای فضاسازی و پیگیری کارهای هوش مصنوعی را در دانشگاههای پزشکی انجام میدهد. دانشگاههای بزرگی مانند دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی نیز دکترای هوش مصنوعی را راه اندازی کرده اند یا قرار است به زودی راه اندازی کنند.
در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی ایران دو دوره دکترای هوش مصنوعی در پزشکی برپا کرده و کار تربیت نیروی متخصص بین رشتهای علوم پزشکی و هوش مصنوعی را انجام میدهد.
ما در رشتههای مهندسی بیشتر به قصد اینکه توسعه دهنده هوش مصنوعی یا اصطلاحا تربیت آدمهای تکنیکال یا فنی که بتوانند هوش مصنوعی را توسعه بدهند، هستیم. توسعه فناوری هوش مصنوعی در دستور کار همه رشتههای مهندسی قرار گرفته است. رشتههایی مانند عمران، لجستیک، صنایع مهندسی شیمی، رشته برق و مکانیک نیاز به آگاهی و آشنایی با ابزار هوش مصنوعی در رشته شان دارند.
اگر دادههایی صنعتی در رشته خودشان_ خصوصا دادههای داخلی_ موجود است باید این دادهها تمیز و آماده شوند و به صورت اشتراکی در اختیار همه دانشجویان آن رشته و آن دانشگاه و دانشگاههای دیگر قرار گیرند.
هدف از برنامه نخست رسمی مان برای دانشگاهها بحث هوش مصنوعی در دانشگاه هاست که پیرامون این مسئله فراخوان از اردیبهشت امسال فراخوان دادیم، نزدیک به ۱۷۹ طرح داوری شد و در نهایت ۵۰ طرح درسی ارشد هوش مصنوعی کاربردی مشمول جایزه ویژه معاونت علمی قرار گرفتند. قرار است ۵۰ کورس (شرح دروس) در ۳۰ رشته متفاوت از جمله هنر، علوم پایه، علوم انسانی و مهندسی در دانشگاهها راه اندازی شود.
*در رشتههایی مانند علوم انسانی و علوم پایه که نسبت به علوم مهندسی تفاوت دارند، بحث توسعه و ترویج هوش مصنوعی چگونه گنجانده میشود؟
مینایی: در رشتههای علوم پایه و علوم انسانی بیشتر به قصد توانمندسازی هوش مصنوعی در این رشته موضوع هوش مصنوعی گنجانده میشود به عنوان مثال چگونه میتوان از هوش مصنوعی استفاده کرد یا دادههایی فراهم کرد تا مهندسان رشتههای هوش مصنوعی بتوانند روی این دادهها فعالیت انجام دهند.
در آینده قرار است رشتههای بین رشتهای برای جاهایی که هوش مصنوعی مسئله جدیدی ایجاد میکند مانند حقوق به وجود آوریم؛ باید یک رشته حقوق هوش مصنوعی در دانشگاهها_خصوصا دانشگاههایی که رشته حقوق دارند_ایجاد شود.
علوم اجتماعی، جامعه شناسی، روان شناسی، مدیریت و اقتصاد از جمله رشتههایی هستند که هوش مصنوعی باید بین رشتههای آنها در دانشگاهها راه اندازی شود. از ابتدای ترم درسی امسال این رشته در بسیاری از دانشگاهها راه اندازی شده است. محتوای برخی از رشتهها در حال آماده سازی است که ترم بهمن با شروع ترم جدید نیم سال دوم به دانشجویان ارائه خواهد شد؛ ۵۰ کورس درسی ارائه خواهد شد.
علوم اجتماعی، جامعه شناسی، روان شناسی، مدیریت و اقتصاد از جمله رشتههایی هستند که هوش مصنوعی باید بین رشتههای آنها در دانشگاهها راه اندازی شود. از ابتدای ترم درسی امسال این رشته در بسیاری از دانشگاهها راه اندازی شده است. محتوای برخی از رشتهها در حال آماده سازی است که ترم بهمن با شروع ترم جدید نیم سال دوم به دانشجویان ارائه خواهد شد؛ ۵۰ کورس درسی ارائه خواهد شد
قرار است محتوای آموزشی تمامی این دروس به شکل عمومی و به زبان فارسی در اختیار همه دانشجویان قرار گیرد. فیلم خلاصه این درسها هم در وب سایتی خاصی گذاشته میشود که همه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
*برای بحث توسعه و ترویج هوش مصنوعی در مدارس چه برنامههایی در دستور کارتان قرار داده اید؟
مینایی: از دیگر برنامههای این ستاد آشنایی آموزش و پرورش با هوش مصنوعی است. برای این برنامه بحث معلم یارها را طراحی کردهایم. اکنون فراخوان این طرح را آماده کردهایم که برنامه رسمی شامل «آشنایی معلمها با هوش مصنوعی و استفاده آنها از چه نوع کمک آموزشی و پرورشی در محل تدریسشان» و «آشنایی دانش آموزان با الگوریتمهای هوش مصنوعی و داده و همچنین آشنایی با اصل درست استفاده کردن از هوش مصنوعی» میشود.
با تعامل خیلی خوب و رسمی که با آموزش و پرورش داشتیم و با تفاهم نامهای که با ICDL بستهایم، یک دوره خاص هوش مصنوعی را در کنار یادگیری مهارتهای هفتگانه در سطح آموزش و پرورش برای دانش آموزان اجرا خواهیم کرد.
یک برنامه «نوید» برای استعداد سنجی افراد زیر ۱۸ سال داریم. در این برنامه قصد داریم دانش آموزانی که استعداد ریاضی یا حل مسئله را دارند تشویق کنیم تا آنها با فرایندهای هوش مصنوعی، الگوریتمها و توسعه هوش مصنوعی آشنایی پیدا کنند.
همچنین برای افراد بالای ۱۸ سال نیز برنامه «سیمرغ» را داریم؛ در این برنامه قصد داریم خارج از روال دانشگاهها تکنسین و افراد ماهر در توسعه هوش مصنوعی طی دوره کوتاه مدت شش ماه تا یکسال تربیت شوند. اکنون موسسات و آموزشگاههای خیلی خوبی در کشور وجود دارند که ما با آنها برای اجرای این برنامهها پیمان میبندیم تا این برنامهها برای کسانی که به شکل غیر رسمی قصد آموزش توسعه دهنده هوش مصنوعی یا ماهر در فعالیتهای هوش مصنوعی داشته باشند، راه اندازی شود.
*در کارگروه مربوط به صنایع، معادن، نیروگاهها و پالایشگاهها برای توسعه هوش مصنوعی چه اقداماتی انجام داده اید؟ مهمترین برنامههایی این کارگروه چیست؟
مینایی: در این کارگروه مشکلات صنایع، معادن، نیروگاهها پالایشگاهها را بررسی کرده و اصطلاحا استقرار دوقلوهای دیجیتال در صنایع را مورد هدف قرار دادهایم به قصد اینکه در حوزه انرژی بتوانیم ناترازی انرژی را برطرف کنیم؛ پی ببریم با کمک هوش مصنوعی چگونه میتوانیم ناترازِی برق در تابستان و گاز در زمستان را برطرف سازیم. همچنین هوش مصنوعی برای افزایش بهره وری در نیروگاهها و پالایشگاهها چه خدمتی ارائه میکند تا هم در فرایند تولید و هم در فرایند یافتن مشتری و تحویل ارتباطات بهتر با مشتریها مورد استفاده قرار گیرد.
بهره گیری از هوش مصنوعی در معادن_که مهمترین آنها فولاد و مس است_ و سنگ آهن نیز در فرایندهای تولید و افزایش بهره وریشان صدق میکند. در حال حاضر با معادن ارتباط برقرار کردهایم و سعی داشتهایم در فرمهای استقرار یک پلتفرم به اشتراک گذاری داده یا جمع آوری داشته باشیم، زیرا اکنون یکی از مشکلات معادن این است که هنوز پلتفرم داده مناسب ندارند تا نوبت به هوش مصنوعی برسد که بتواند در آنجا به بهرهوری و ارتقای تولید کمک کند.
اکنون در معادنی که پلتفرم اشتراک گذاری دادهها را ندارد، این پلتفرم را استقرار میکنیم تا بستری برای اشتراک داده یا جمع آوری داده شان فراهم شود. امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد این مسئله باشیم که معادن توانایی بهرهگیری از هوش مصنوعی برای افزایش بهرهوریشان داشته باشند.
در حال حاضر با معادن ارتباط برقرار کردهایم و سعی داشتهایم در فرمهای استقرار یک پلتفرم به اشتراک گذاری داده یا جمع آوری داشته باشیم، زیرا اکنون یکی از مشکلات معادن این است که هنوز پلتفرم داده مناسب ندارند تا نوبت به هوش مصنوعی برسد که بتواند در آنجا به بهرهوری و ارتقای تولید کمک کند.
*در زمینه رباتیک و امنیت داده چه برنامههایی دارید؟
مینایی: یکی از کارگروههای ما رباتیک است. منظور از رباتیک، رباتهایی که در کشور میتواند به عنوان دستیار پزشک و فعالیتهای تولیدی در بیمارستانها، پالایشگاهها و نیروگاهها مورد استفاده قرار گیرند. رباتهایی که در این زمینهها ساخته میشود را مورد حمایت قرار میدهیم؛ رباتهایی که نه فقط به قصد حضور در یک مسابقه بلکه برای چالشهای کشور و حل مسائل کشور مورد بهره برداری قرار میگیرند.
در کارگروه امنیت و هوش مصنوعی مان نیز الگوریتمهایی هوش مصنوعی که میتوانند در مسیر امن سازی داده در شبکه، پایگاههای داده و امنیت نرم افزار و امنیت دیتا سنترها مورد استفاده قرار گیرند را مورد بررسی قرار میدهیم. اکنون در برخی از رشتهها دولت جدید نسبت به ایجاد ستاد امنیت سایبری عنایت ویژهای دارد. ما نیز در زمینه هوش مصنوعی در این مسیر به آنها کمک میکنیم.
*آیا مسئله هوش مصنوعی در سند توسعه هفتم دیده شده است؟ شما برای تحقق این مسئله در ستاد فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک چه اقداماتی انجام داده اید؟
مینایی: گروه دیگری نیز برای اشتراک گذاری داده و ایجاد پلتفرمهای داده داریم. فعالیت عمدهای که پیش از این داشتیم در رابطه با تصویب سند بود، اما راجع به اجرایی سازی سند قصد داریم با همکاری سازمان هوش مصنوعی یا مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ICT این مسئله را بررسی و پایش کنیم که همه دستگاههای کشور در مورد هوش مصنوعی چه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدتی دارند.
خصوصا ذیل برنامه هفتم توسعه باید بررسی کنیم که چه راهکارها و برنامه ریزیهایی باید داشته باشیم تا هوش مصنوعی در تمامی دستگاههای اجرایی توسعه پیدا کند.
*مسئله هوش مصنوعی در حمکرانی چگونه نمود پیدا میکند؟ برنامه ستاد در این زمینه چیست و تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟
مینایی: آنچه هوش مصنوعی در حکمرانی یا تمرکزی که میتواند در مسئله حکمرانی داشته باشد مربوط به این مسئله است که در تحقق دولت الکترونیک هوشمند چه کاری میتواند انجام دهند. اکنون فعالیتهای استقرار دولت الکترونیک در قالب درگاه پنجمین واحد و درگاه ملی مجوزها برقرار شده، اما مهم این است که غیر از حذف مسیر کاغذ، در کنار دسترسی حضوری، دادههای فرایندهای داخل هر سازمان دولتی در قوه مجریه به شکل ارتباط دار به اشتراک گذاشته شود. متاسفانه اکنون دادههای موسسات دولتی به اشتراک گذاشته نمیشوند و قانون دوام اجرا سازی نشده است. ما باید بتوانیم دستگاههای دولتی را ملزم کنیم که دادههایشان را به شکل شفاف در اختیار همه قرار دهند.
در قوه مققنه نیز در مسیر تنقیح قوانین کشور که حدود ۱۱۷ سال قانون گذاری است، باید نرم افزار خاصی در پایگاه جامع قوانین با استفاده از هوش مصنوعی به وجود بیاید که با همدیگر نسبت به قوانین تناقض دارند، قانونی ناقض قانون قبلی بوده است.
در حال حاضر با همکاری معاونت قوانین مجلس و مرکز پژوهش ها، تنقیح همه دستگاههای مجریه، مققنه و دولت را پیگیری میشود. تجمیعی هم میان فعالیتها صورت میگیرد. علاوه بر آن در قوه قضاییه هوش مصنوعی میتواند در خلاصه سازی پرونده ها، تحلیل پروندهها و گمنام سازی آرای قوه قضاییه کمک کند. اکنون نزدیک به میلیونها پرونده گمنام سازی شده اند که دانشگاهها و آزمایشگاههای هوش مصنوعی به راحتی میتوانند با تحلیل دادهها به رفع اطاله دادرسی کمک کنند
ما اکنون نزدیک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ قانون داریم که این قوانین میتواند با بحث تنقیح هوشمند به ۳ هزار برسند. حتی به ۵۰ عنوان کلی قانون جامع دسترسی پیدا کنند. در حال حاضر با همکاری معاونت قوانین مجلس و مرکز پژوهش ها، تنقیح همه دستگاههای مجریه، مققنه و دولت را پیگیری میشود. تجمیعی هم میان فعالیتها صورت میگیرد.
علاوه بر آن در قوه قضاییه هوش مصنوعی میتواند در خلاصه سازی پرونده ها، تحلیل پروندهها و گمنام سازی آرای قوه قضاییه کمک کند. اکنون نزدیک به میلیونها پرونده گمنام سازی شده اند که دانشگاهها و آزمایشگاههای هوش مصنوعی به راحتی میتوانند با تحلیل دادهها به رفع اطاله دادرسی کمک کنند.
در مورد ارزیابی عملکرد قضات یا ارجاع نیز به قضات کمک میکند تا رای متقنی ارائه دهند. یک نوع وحدت رویهای میان قضات در پروندههای قضایی ایجاد میشود. این مسئله از جمله ضروریاتی است که هوش مصنوعی میتواند سرعت و دقت رسیدگی به پرونداهها را بهبود ببخشد.
من فکر میکنم در باب حکمرانی خصوصا اگر ما با شبکههای اجتماعی داخلی همکاری خوبی داشته باشیم میتوانیم یک فضای مناسبی پیرامون بهره گیری از هوش مصنوعی برای حکمرانی بهتر ایجاد کنیم. اکنون بخشی از فعالیت هایمان در ستاد پیرامون تحقق این موارد است.
غیر از بحث زیرساختهای پردازشی یا داده هوش مصنوعی که اکنون سازمان هوش مصنوعی آن را دنبال میکند، بخشهای مربوط به حوزه سلامت، حوزه امور مالی و بحثهای مربوط به شهر هوشمند و متصل با همکاری این سازمان انجام میشود.
قرار است نشنال لب هوش مصنوعی و یک آزمایشگاه ملی هوش مصنوعی به وجود آید که نخبههای کشور در آنجا جذب شوند تا مسائل کشور را بتوانیم با همکاری نخبگان کشور برطرف کنیم. از سوی دیگر با حقوق خوبی که به نخبگان ارائه میدهیم آنها در کشور بمانند. این موارد از جمله موضوعهایی است که ما در ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک آن را پیگیری میکنیم.
در پایان سهم شرکتهای دانش بنیان در توسعه هوش مصنوعی چقدر است و شما چگونه از این شرکتها حمایت میکنید؟
مینایی: هیچ کدام از فعالیتهای این ستاد حتی فعالیتهای آموزشی و ترویجی ما و حتی فعالیتهایی که ما برای قوه مققنه و قضاییه انجام میدهیم، بدون مشارکت شرکتهای دانش بنیان نیست. ما ستاد هستیم نباید هیچ وقت در اجراسازی این کارها دخالت کنیم. همه این برنامهها توسط شرکتها مخصوصا شرکتهای دانش بنیان ایجاد و اجراسازی میشود.
بازوی اجرایی ما برای انجام این فعالیتها شرکتهای بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان هستند. در حال حاضر بخش خصوصی قوی هم در حوزه هوش مصنوعی داریم. اکنون نزدیک به ۳۵۰ شرکت دانش بنیان نیز در حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارند که ۴۰۰ تا ۵۰۰ محصول هوش مصنوعی تولید کردهاند. حتی برخی از این محصولات صادر نیز شدهاند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برنامهریزی برای ورود هوش مصنوعی در حوزه های جدید/ از رفع موانع حکمرانی تا رسیدگیهای قضایی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برنامهریزی برای ورود هوش مصنوعی در حوزه های جدید/ از رفع موانع حکمرانی تا رسیدگیهای قضایی"، کلیک کنید.