خوردن یک گرم زعفران در بارداری آیا خطرناک است؟

خواص زعفران برای مادر و جنین از سه‌ ماهه دوم بارداری

خوردن چه مقدار زعفران در بارداری خطرناک است؟ مصرف و خوردن زعفران در هفته اول بارداری و سه ماه اول بارداری خطرناک است؛ اما از سه ماه دوم عوارض مصرف زعفران در بارداری به حداقل رسیده و می‌توان این ماده غذایی ارزشمند را باتوجه‌به توصیه‌های بیان شده در برنامه غذایی خود جای داد.

در واقع تغییرات هورمونی و فیزیکی دوران بارداری باعث ایجاد اختلالات جسمی و روحی در مادران می‌شود. البته باید گفت که برای رفع این مشکلات درمان‌های دارویی و طبیعی متفاوتی وجود دارد. مصرف زعفران یکی از راهکارهای طبیعی برای رفع مشکلات رایج در دوران بارداری است. در ادامه به برخی از فواید مصرف زعفران برای مادران باردار در سه‌ماهه دوم اشاره شده است.

خوردن یک گرم زعفران در بارداری آیا خطرناک است؟

1. بهبود مشکلات عصبی ناشی از تغییرات هورمونی با مصرف زعفران

با وجود این که خوردن زعفران در هفته اول بارداری و سه ماه اول بارداری منع شده است؛ اما با مصرف اندک آن در سه‌ماهه دوم می‌توان به بهبود مشکلات عصبی ناشی از تغییرات هورمونی کمک کرد. در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی متعدد، مادر مدام دچار تغییر خلق‌وخو و تنش‌های عاطفی و احساسی می‌شود. وجود هورمون سروتونین در زعفران به بهبود این تغییرات کمک کرده و باعث آرامش خاطر مادر می‌شود. همچنین عصاره زعفران با افزایش سطح دوپامین و سروتونین افسردگی را بهبود می‌بخشد.

2. چای و دمنوش زعفران؛ کمک به رفع سرگیجه و حالت تهوع صبحگاهی

با وجود عوارض مصرف زعفران در بارداری در سه‌ماهه اول با خرید زعفران اصل و مصرف آن در سه‌ماهه دوم بارداری می‌توان به بهبود حالت تهوع صبحگاهی و رفع سرگیجه مادران باردار کمک کرد. در واقع حالت تهوع صبحگاهی و سرگیجه از عوارض شایع دوران بارداری است. مصرف چای و دمنوش زعفران به بهترشدن این وضعیت کمک می‌کند. البته توجه داشته باشید که خوردن زعفران در هفته اول بارداری و سه‌ماهه اول بارداری منع شده است و بعد از آن نیز باید به میزان مجاز مصرف شود.

3. تاثیر خوردن زعفران در بارداری؛ تسکین اسپاسم عضلانی و تنظیم فشارخون

همان‌طور که بیان شد خوردن زعفران در هفته اول بارداری توصیه نمی‌شود؛ اما مصرف کم آن در سه ماه دوم بارداری می‌تواند همراه با خواصی برای مادر باردار باشد. در دوران بارداری به دلیل رشد جنین، مادر دردهای عضلانی زیادی را تجربه می‌کند. زعفران به‌عنوان یک مسکن طبیعی به مادر کمک می‌کند تا راحت‌تر با این موضوع کنار بیاید.

همچنین فشارخون بالا یکی از خطرناک‌ترین موارد برای یک مادر باردار است. در دوران بارداری به علت افزایش ضربان قلب، فشارخون مادر بالا و پایین می‌شود. برای جلوگیری و بهبود این نوسانات مصرف زعفران می‌تواند کمک‌کننده باشد. مصرف زعفران علاوه بر تنظیم ضربان قلب سبب تنظیم فشارخون و تنفس نیز می‌شود.

4. کمک به هضم و گوارش غذا در بارداری با زعفران

سوزش سرِ دل! حتی یک‌لقمه هم غذا بخوری نفخ می‌کنی و نمی‌توانی نفس بکشی! این‌ها تنها برخی از مشکلات گوارشی دوران بارداری است. همچنین افزایش سطح پروژسترون در بارداری سبب کاهش سرعت گوارش غذا می‌شود. بزرگ‌شدن رحم هم به معده و روده‌ها فشار می‌آورد و سبب بیشترشدن این مشکلات می‌شود؛ اما خبر خوش این که تنها خوردن زعفران در هفته اول بارداری و سه ماه اول ضرر دارد و مصرف زعفران در سه‌ماهه دوم بارداری با بهبود گردش خون و تسکین اسیدی شدن معده و روده تا حدودی این مشکل را برطرف می‌کند.

5. کمک به گردش جنین، بهبود آلرژی و …

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد بیشترین عوارض مصرف زعفران در بارداری برای سه ماه اول است. به همین دلیل خوردن زعفران در هفته اول بارداری و سه‌ماهه اول برای مادان باردار منع شده است؛ اما مصرف اندک آن در سه‌ماهه دوم می‌تواند به بهبود برخی از مشکلات دوران بارداری کمک کند. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا زعفران مزایای بی‌شمار دیگری نیز دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به گردش جنین
  • کاهش انواع آلرژی و عفونت
  • کاهش استرس
  • تسکین درد
  • تقویت قلب و سیستم ایمنی
  • کاهش ابتلا به سرماخوردگی
  • افزایش حافظه
  • کمک به رشد استخوان و …

خواص دارویی زعفران در جنین

مصرف این گیاه در دوران حاملگی، علاوه بر اثراتی که بر فرد باردار دارد، می‌تواند بر جنین هم تاثیرگذار باشد. در زعفران کروسین، آنتی اکسیدان و پتاسیم وجود دارد. این مواد معدنی در حفاظت از مادر باردار و جنین نقش زیادی دارند. همچنین باعث کاهش میزان تری گلیسیرید و کلسترول می‌شوند. یکی از سوالاتی که وجود دارد، ارتباط مصرف زعفران در بارداری با زیبایی کودک است.

در گذشته برای اینکه جنین زیبا شود و کودک، پوستی شفاف و زیبا داشته باشد، از زعفران استفاده می‌کردند. در واقعیت، این طرز فکر اشتباه است و زعفران تاثیری بر این عامل ندارد. داشتن پوست روشن یا تیره ربطی به مصرف این گیاه دارویی ندارد. ژن‌های والدین بر تیره بودن پوست یا ظاهر کودک اثرگذار هستند. اما مصرف آن منجر به رشد بهتر جنین می‌شود. زن باردار با مصرف زعفران، استرس ها و تغییرات خلقی کمتری دارد. شادی و آرامش بیشتر در زن باردار، بر جنین اثرات مثبتی دارد.

زعفران برای سقط جنین

  • بی حسی شدید بدن
  • از دست دادن تعادل
  • خونریزی از لب , بینی و یا پلک
  • دیده شدن خون در ادرار و مدفوع

در صورت مشاهده هر یک از این موارد سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

توجه !! برخی از بانوان در دوران بارداری به زعفران حساسیت دارند و باید از خوردن آن در این دوران بپرهیزند.

علائم حساسیت به  زعفران در دوران بارداری

    خشک شدن دهان

    عصبی شدن

    حالت تهوع شدید

    سردرد شدید

چگونگی مصرف زعفران در دوران بارداری

همانطور که توضیح داده شد مصرف زعفران به حد مجاز و زیر نظر پزشک متخصص در دوران بارداری بلامانع است اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه زعفران را در رژیم غذایی یک خانم حامله باید جای داد. زعفران را به چند طریق می‌توانید مصرف کنید:

زعفران دم‌کرده

رایج‌ترین نوع استفاده از زعفران، دم کردن زعفران است. زعفران را به آرامی آسیاب کنید و مقداری آب گرم روی آن بریزید. محلول زعفران را در یک قوری کوچک یا یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار کوچک بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی حرارت غیرمستقیم دم بکشد. از زعفران دم‌کرده در انواع خورش، داخل سوپ و برای روی پلو استفاده می‌شود.

دمنوش زعفران

مقدار کمی از زعفران را در یک قوری چینی بریزید و به اندازه یک لیوان آب گرم روی آن اضافه کنید. درب لیوان را با یک درپوش ببندید و برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا زعفران عصاره خود را به آب پس بدهد.حالا می‌توانید مقدار بسیار کمی عسل به این محلول اضافه کنید و آن را میل نمایید. دمنوش زعفران خاصیت ضدافسردگی دارد و بسیار نشاط‌آور است. این دمنوش به تقویت قلب و عروق و تقویت حافظه نیز کمک می‌کند.

شربت زعفران

مقداری زعفران را دم کنید و اجازه دهید تا به دمای محیط برسد. حالا مقداری آب به آن اضافه کنید و مقدار کمی شکر نیز به آن بیافزاید. اگر استفاده از شکر برای شما ممنوع است می‌توانید زعفران را با آب خالی و بدون افزودن شکر میل نمایید. شربت‌های زعفران آماده نیز در بازار موجود است که مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود چرا که این شربت‌ها علاوه بر مقادیر زیاد شکر، دارای افزودنی‌های محتلف و رنگ‌های خوراکی هستند که همگی مواد شیمیایی هستند و برای بدن بشدت مضر هستند؛ به ویژه برای بانوان باردار که شرایط جسمی حساس‌تری دارند.

شیر و زعفران

همانطور که گفتیم بهتر است در ماه‌های اول بارداری از مصرف زعفران خودداری کرد و یا میزان آن را به حداقل رساند اما در ماه‌های میانی (اواخر ماه چهارم) می‌توانید شیر و زعفران را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای این کار می‌توانید مقدار کمی زعفران دم‌کرده را به شیر اضافه کنید و به عنوان عصرانه یا در وعده صبحانه از آن استفاده کنید.

کلام آخر :

در این که زعفران داروی سلامتی است شکی نیست! اما اگر در دوران بارداری هستید لطفا از خرید زعفران بدون مشورت پرهیز کنید. با توجه به آنکه سلامت شما و جنین در اولیت و بسیار حساس است از مواد جایگزین در این دوران استفاده کنید. حتما با یک فرد متخصص و پزشک در مورد مصرف زعفران در بارداری و حتی استفاده از زعفران در غذاهای مختلف پرسوجو کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خوردن یک گرم زعفران در بارداری آیا خطرناک است؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خوردن یک گرم زعفران در بارداری آیا خطرناک است؟"، کلیک کنید.